Press "Enter" to skip to content

MZ ETZ 251 – wspomnienia legendy z NRD

Jeszcze jakiś czas temu motocykle MZ startowały w wielu imprezach sportowych. Uchodziły za najbardziej dynamiczne pojazdy w całym bloku wschodnim. Były także obiektem pożądania wszystkich młodych (i nie tylko) mężczyzn, którzy posiadając MZ mogli ciut się nieco “lepsi” od właścicieli WSK, Komarów czy Motorynek. Przed Wami legenda NRD – MZ ETZ 251.

MZ ETZ 251 – legenda PRL wprost z NRD

Jednym z popularniejszych modeli MZ był niezapomniany MZ ETZ 251. Zastąpił on dość ubogo wyposażony model MZ ETZ 250. Posiadał nieco nowocześniejszy design i prezentował się naprawdę atrakcyjnie. Niewielkich rozmiarów rama zawierała silnik do 250-tki, co sprawiało wrażenie dużego motocykla. Niska masa i duża moc przełożyły się na doskonałe osiągi. W roku 1991 model MZ ETZ 251 przeszedł modernizację. Wprowadzono m.in. nowoczesny elektroniczny układ zapłonowy. Zapewniał on szybki rozruch oraz lepszą jakość pracy silnika. Do pojazdu wprowadzono nowy plastikowy błotnik i siodło. W taki sposób model ten produkowany był do roku 1993. Potem jego produkcję zakończono.

MZ ETZ 251 - legenda NRD

MZ ETZ 251 – zmiany techniczne względem poprzednika

Silnik w przypadku MZ ETZ 251 przeszedł niewielkie modernizacje w porównaniu do modeli poprzednich. Dzięki temu udało się zmniejszyć zużycie paliwa. Przy poprawnym użytkowaniu silnik wytrzymywał do 40 tysięcy kilometrów jazdy, co było jak na tamte czasy wynikiem co najmniej niezłym. Później wymagana była wymiana tłoka, łożyska czy regeneracja wału korbowego.

Model MZ ETZ 251 oparty był na ramie 150-tek. Wydłużono je nieco, aby mogły zmieścić sporych rozmiarów silnik. Koła były takie same jak w modelu ETZ 150. Jedynie zamiast tylnego koła o średnicy 18 cali postanowiono zastosować koło 16 cali z niższym profilem opony. Tym samym MZ ETZ 251 był stabilny nawet przy dużych prędkościach jazdy.

Zegary MZ ETZ 251

Motocykle z NRD – wszechstronne i bardzo popularne

Motocykle MZ ETZ 251 stworzone były do jazdy na mieście. Mało który samochód był w stanie je wyprzedzić. Model ten wyróżniał się niezłą dynamiką, co pozwalało na wyprzedzanie pojazdów innego rodzaju. Modele ETZ wyróżniały się znaczną trwałością i niezawodnością. Jednocześnie miały wysoką moc. Dlatego też brały udział w wielu wyścigach. Zresztą i dzisiaj klasy wyścigowe MZ są w wielu krajach popularne. Na uwagę warto zwrócić również na niskie koszty eksploatacji tych motocykli. Części do MZ nigdy nie były drogie i zawsze były łatwo dostępne. Pod tym względem zdecydowanie przewyższały one pojazdy japońskie.

Motocykl MZ ETZ 251 to ciekawa propozycja dla fanów starszych motocykli. Pojazd ten obecnie zakupić można oczywiście w wersji używanej. Z naprawami też nie ma problemu – bez kłopotu znajdziesz serwis, w którym naprawiają motocykle MZ i inne starocie. Koszt zakupu nie jest duży, a jednocześnie można liczyć na nabycie motocykla dynamicznego i niezawodnego. Posiadanie takiego pojazdu wcale nie jest powodem do wstydu, a wręcz przeciwnie. Zresztą grono zwolenników MZ jest cały czas bardzo duże. Sięgają po nie coraz częściej kolekcjonerzy i pasjonaci tego typu pojazdów.