Press "Enter" to skip to content

Oczekiwania klientów wobec opakowań – o czym pamiętać, projektując kartoniki produktowe?

Oryginalne opakowanie, wzbudzające zainteresowanie klienta, to gwarancja efektywnej sprzedaży produktu. Samo opakowanie jest w końcu formą promocji. Oznacza to, że aby zwrócić uwagę na swój towar, producenci mogą zastosować na nim wszelkie chwyty marketingowe. O czym należy pamiętać, projektując własne opakowanie?

Co jest najważniejszą funkcją opakowania?

Patrząc na opakowania wszelkich produktów w sklepach, uderza nas różnorodność wzorów, kolorów, nadruków, etykiet itd. Projektując opakowanie, nie powinniśmy skupiać się jednak na samym wyglądzie i estetyce. Najważniejszą cechą opakowania powinna być jego funkcjonalność w samym zabezpieczaniu opakowanego produktu. Zabezpieczenie zawartości powinno być najważniejsze zarówno podczas jej transportu, jak i podczas samego przechowywania w magazynie, sklepie czy domu klienta. Sposób w jaki opakowanie będzie zabezpieczać produkt zależy od tego, co opakowujemy. Istotne, by opakowanie nie pozwalało na uszkodzenie produktu podczas jego przenoszenia, przekładania, układania itd. a także, aby było szczelne, żeby wszelkie szkodliwe substancje z zewnątrz nie wpłynęły na jakość produktu.

Jak ważna jest funkcjonalność?

Każdy producent opakowań powinien przyłożyć wagę do ich funkcjonalności. Nie zawsze muszą to być metody „innowacyjne”. Ważne jednak, aby były to opakowania przemyślane i przetestowane. Charakteryzować powinny się nie tylko łatwością przy odpakowywaniu produktu. Funkcjonalne opakowanie cechować powinna możliwość dalszego użycia po otwarciu lub (jeśli nadaje się do wyrzucenia) powinno podlegać recyklingowi. Dobrze więc, żeby opakowanie było wielokrotnego użytku i nie trafiało od razu po otwarciu do kosza.

Jak wykorzystać opakowanie jako reklamę produktu?

Wykorzystanie opakowania jako formy reklamy i promocji to najprostszy rodzaj marketingu. Dobrze zaprojektowana etykieta może być najbardziej bezpośrednim sposobem trafienia do klienta. W końcu żaden sposób promocji nie ma tak bliskiego kontaktu z klientem jak opakowanie. Powinno być ono zatem największym źródłem informacji o produkcie: zawierać opis produktu, przedstawiać jego pozytywne strony oraz zastosowanie, podawać podstawowe informacje na temat producenta. Etykieta powinna zwracać uwagę kolorystyką, ale nie powinna nią przytłaczać. Zbyt wyzywające kolory, co prawda zwrócą uwagę klienta, ale nie wzbudzą jego zaufania. Mogą zamiast tego wywołać niepokój lub negatywne skojarzenia. Kolorystyka powinna być dostosowana co do oferowanego produktu. Jeśli jest on np. związany z ekologią, wykonany z naturalnych produktów lub bezpieczny dla środowiska i chcemy tą cechę podkreślić, możemy użyć odcieni koloru zielonego. Jeśli opakowany produkt kojarzy się np. z ukojeniem i odpoczynkiem, to kolory wykorzystane na jego etykiecie nie powinny być jaskrawe, a raczej spokojne i stonowane. Ważna jest również ekspozycja i przedstawienie samego produktu na etykiecie, a także zamieszczenie czytelnych informacji o produkcie.

Odpowiednio zaprojektowane opakowanie jest nie tylko bezpiecznym sposobem na zabezpieczenie produktu w czasie transportu oraz podczas jego przechowywania. Może się ono okazać najlepszą i najbardziej bezpośrednią formą promocji. Dobre i umiejętne wykorzystanie tego faktu może zdecydowanie wpłynąć na sprzedaż oferowanego produktu.

źródło: fourcolor.com.pl – drukarnia uv Warszawa