Press "Enter" to skip to content

Przewody hamulcowe – newralgiczne elementy układu hamulcowego

Sprawnie działający układ hamulcowy to podstawa do bezpiecznego korzystania z pojazdu. Nie tylko ułatwia wykonywanie manewrów na drodze, ale przede wszystkim pozwala na szybkie zatrzymanie samochodu i zapobieganie wypadkom. Jedną z części tego układu są przewody hamulcowe. Dbanie o nie, ich regularne serwisowanie i wymiana to obowiązek każdego kierowcy.

Rodzaje przewodów hamulcowych i ich rola

Zadaniem przewodów hamulcowych jest dostarczanie płynu hamulcowego z pompy do zacisków każdego z kół. Płyn wpływa bezpośrednio na długość drogi hamowania oraz żywotność i bezawaryjność układu hamulcowego. W samochodach występują 2 rodzaje przewodów. Są nimi:

  • Przewody hamulcowe twarde – znajdujące się w podwoziu i transportujące płyn z pompy do kół, produkowane najczęściej z mosiądzu, ocynkowanej stali, miedzi lub połączenia miedzi i niklu, pokryte antykorozyjną warstwą.
  • Przewody hamulcowe miękkie – znajdujące się w nadkolu elastyczne przedłużenie przewodów twardych, umożliwiające kołom swobodny ruch, skręty, amortyzację itd., wykonywane zwykle z metalowej plecionki i gumy.

Przewody wytwarzane są w różnych wariantach, które dopasować należy do specyficznych parametrów technicznych pojazdu, obciążeń, którym będą poddawane i preferencji klienta. Rodzinne kombi nie będzie przykładowo potrzebowało tak samo odpornych przewodów miękkich, co samochód do jazdy wyczynowej.

Właściwe użytkowanie przewodów hamulcowych

To normalne, że wraz z pokonywaniem kolejnych kilometrów przewody hamulcowe ulegają zużyciu. Zachowując jednak ostrożność i rozwagę podczas jazdy, można skutecznie przedłużyć ich żywotność. Czynnikami przyspieszającymi proces ich niszczenia są między innymi szybka jazda, prowadzenie auta po dziurawych drogach lub w warunkach offroadowych. Szybciej zużywają się też przewody w ciężkich autach, ponieważ podlegają większym przeciążeniom niż w samochodach o mniejszych gabarytach. Przewody miękkie zaczynają niszczeć i pękać po około 3 latach, z kolei przewody twarde mogą działać bezawaryjnie nawet do kilkunastu lat.

Naprawa, wymiana i dorabianie przewodów hamulcowych

Kiedy tylko hamowanie stanie się mniej efektywne, a ze zbiornika zacznie ubywać więcej płynu hamulcowego niż zwykle, należy niezwłocznie zbadać stan przewodów. Serwis przewodów hamulcowych powinien być wykonywany w profesjonalnych warsztatach i stacjach kontroli pojazdów. Ich odpowiednie zbadanie, naprawa lub wymiana jest bowiem zadaniem wymagającym fachowej wiedzy, umiejętności i narzędzi. Zużyte elementy można wymienić na oryginalne lub zamienniki. Popularną usługą jest także dorabianie przewodów hamulcowych, polegające na odwzorowaniu oryginalnych elementów z atestowanych materiałów i zamontowanie ich w ten sam sposób, w jaki zrobił to producent samochodu.

Przewody hamulcowe to niezwykle istotne elementy każdego pojazdu, o stan których należy odpowiednio zadbać. Dzięki sprawnie działającym przewodom jazda jest bezpieczna i komfortowa.