Press "Enter" to skip to content

Przyjemne odczucia na myśl o Twojej firmie? Z Aroma marketingiem może stać się to faktem!

Każdego dnia piekarnia sprytnie kieruje do miłośników chleba aromatyczne zapachy. Ten wspaniały zapach niesamowicie przyciąga, a ta skuteczność spowodowała, że marketing zapachowy stał się biznesem wartym miliardy dolarów, który obejmuje wiele branż.

Czym jest marketing zapachowy?

Centra  handlowe mogą zwrócić uwagę na wiele czynników przy tworzeniu odpowiedniej atmosfery, dostosowanej do towarów i usług, które sprzedają. Lokalizacja, wystrój, ubiory pracowników, oświetlenie,  temperatura, muzyka i zapach – wszystko to, tworzy wciągającą atmosferę marki. Warto pomyśleć o najpopularniejszych lokalizacjach handlowych, aby zrozumieć o co chodzi.

Marketing zapachowy – badania

Nasze mózgi są doskonale wyczulone na zapach. Dorosły potrafi rozróżnić 10 tysięcy różnych zapachów. W przeciwieństwie do naszych innych zmysłów, zapach przemieszcza się natychmiast przez różne części mózgu, zamiast być przetwarzany centralnie jako pierwszy. Fizjologia tego, w jaki sposób przetwarzamy zapach, jest warta poznania, ponieważ zawiera odpowiedź na psychologię zapachu. Zapach jest najbardziej związany z pamięcią. Okazuje się, że to prawda. Kiedy powąchamy poranną kawę, świeżo palone ziarna, uruchamiają się nasze obszary mózgu, odpowiedzialne za przetwarzanie emocji i pamięci. Nasze pozostałe zmysły nie działają w ten sam sposób. Dlatego zapach kawy może przywoływać pozytywne wspomnienia szybciej niż dotknięcie gorącego kubka lub posmakowanie pierwszego łyka. Naukowcy twierdzą, że istnieje wiele powodów, dla których nasze organizmy traktują zapach w inny sposób niż inne zmysły.

Dlaczego sprzedawcy używają marketingu zapachowego?

Bogactwo nauki pokazuje, dlaczego detaliści inwestują ogromną ilość pieniędzy w marketing zapachowy. Fizjologia i psychologia człowieka przywiązują ogromną wagę do tego zmysłu i wiążą go szybko i głęboko z pozytywnymi wspomnieniami, abyśmy mogli powtórzyć te doświadczenia lub aby unikać negatywnych wspomnień. Połączmy te procesy biologiczne z naszymi innymi zmysłami, które dodają kontekst, a detaliści mają receptę na rozwinięcie wspomnianego pozytywnego doświadczenia marki. Na szczęście dla sprzedawców detalicznych, nauka stojąca za marketingiem zapachowym, jest nie tylko akademicka, najwięksi detaliści zauważają, że taki marketing zwiększył sprzedaż aż o 80%. W innym eksperymencie, dotyczącym zapachów w prawdziwym świecie, zapach świeżej parzonej kawy na stacji benzynowej zwiększył sprzedaż kawy o 300%. Wykazano również, że zapachy skłaniają klientów do dłuższego pozostawania w sklepach, poprawiają poczucie jakości i tworzą ciepłe poczucie przyzwyczajenia. Wydaje się, że nauka jest poparta prawdziwymi przykładami sprzedawców, którzy poprawiają wyniki sprzedaży.

Jest wystarczająco dużo dowodów na to, że zapachy mogą pozytywnie wpływać na zachowania konsumentów w przestrzeniach handlowych. Dlatego warto eksperymentować z marketingiem zapachów. Jeśli nie wiemy, jaki zapach wybrać, zapytajmy swoich klientów. Wybierzmy kilka próbek i poprośmy odwiedzających sklep, aby mogli wyrazić swoją opinię. Jeśli nie mamy zbyt dużo pieniędzy, możemy wybrać dobrze rozmieszczone dyfuzory i olejki. Są tanią i dość dobra alternatywą. Najlepiej zacząć od małych próbek, łatwo jest bowiem zmienić zapach, jeśli uzyskamy negatywne opinie o pierwszej próbce.

Źródło: Aromaemka.pl – Zapachy orientalne