Press "Enter" to skip to content

Streetwear – wyraź siebie!

Żyjemy w czasach, w których mamy pełną, nieskrępowaną możliwość wyrażania własnej osobowości. Streetwear wywodzący się z kultury ulicznej jest kwintesencją wolności. Immanentną częścią natury każdego skejta jest bowiem potrzeba manifestowania swojego indywidualnego stylu, również w kwestiach związanych z modą. Awangardowy design, intensywne kolory, czy rzucające się w oczy dodatki są naturalnymi formami wyrazu własnych wartości i przekonań. Metoda ubrania staje się jednocześnie narzędziem do pokazania światu własnego ja oraz sposobem na zapewnienie sobie najwyższego komfortu, który coraz częściej doceniają nie tylko entuzjaści sportów ekstremalnych. Z jego potencjału zaczęli zdawać sobie sprawę również projektanci mody, którzy coraz chętniej poświęcają mu swoją uwagę. Kiedy powstał i jak rozwijał się streetwear?

Jak powstał streetwear?

Geneza jego powstania budzi pewne wątpliwości, jednak pewne jest, że pojawił się wraz z rozwojem skateboardingu, na przełomie lat 70-tych i 80-tych minionego stulecia. Nie ma również wątpliwości co do tego, że pierwotny charakter nadali mu właśnie ówcześni skejci, których ubiór stanowiły charakterystyczne bluzy skate, najczęściej luźne i z kapturem, oraz spodnie jeansowe skate. Później styl ten zaczęli naśladować hip-hopowcy i raperzy. Cechą charakterystyczną mody ulicznej jest jej ponadczasowość – nie mamy tu bowiem do czynienia z chwilowym trendem, ale trwającym od kilku dekad zjawiskiem, które nie tylko nie poddaje się zewnętrznym wpływom, ale samo oddziałuje na inne trendy i kierunki rozwoju mody. Streetwear jest coraz częściej identyfikowany nie tylko jako sposób ubierania się, ale jako styl życia.

Ten kierunek rozwoju mody okazał się na tyle interesujący, że swoją uwagę poświęciło mu wielu znanych projektantów. Wynika to nie tylko z samego fenomenu mody street, ale również dostrzegania trendów rynkowych – wkrótce największym odbiorcą towarów luksusowych stanie się pokolenie tzw. Millenialsów, dlatego najbardziej rozpoznawalne marki takie jak Balenciaga, Gucci, czy Burberry coraz wyraźniej akcentują wpływy streetwearu w swoich kolekcjach.

Kwintesencja indywidualizmu

Odzieży streetwearowej próżno szukać w sieciówkach lub supermarketach, gdzie z łatwością możemy nabywać ubrania popularnych marek. Jej ideą jest bowiem dostarczanie swoim klientom produktów absolutnie unikatowych, pozwalających w łatwy sposób wyróżnić się na tle swoich znajomych.

Przyglądając się modzie streetwearowej dostrzeżemy silne inspiracje krawiectwem typu haute couture, koncentrującym się na dostarczaniu unikalnych produktów wykonywanych najczęściej na indywidualne zamówienie. W przypadku omawianej mody powyższe sprowadza się nie tylko do wykorzystywania materiałów najwyższej jakości, zapewniających prócz walorów estetycznych również odpowiednią trwałość oraz wygodę, ale także do tworzenia wyrobów w krótkich, często limitowanych seriach. Unikanie nadawania odzieży masowego charakteru sprzyja tworzeniu unikalnych kompozycji przez użytkowników, a biorąc dodatkowo pod uwagę jego niezwykle uniwersalny charakter pozwala na łączenie ze sobą w spójną całość pozornie kontrastujących elementów, umożliwiając jeszcze łatwiejsze godzenie sportowej elegancji z niezrównaną wygodą.

Sama odzież wyraźnie wyróżnia się na tle swoich „masowych” odpowiedników – jej podstawowym celem jest zapewnienie niezrównanej wygody i swobody. Z tego względu inaczej niż w dobrze dopasowanych do figury koszulkach, czy bluzach, w przypadku mody street powszechne jest stosowanie zabiegu „oversizingu”, którym odznaczają się zarówno spodnie, spodenki krótkie skate jak i bluzy.

źródło: pl.skate-europe.com – skate girl shop