Press "Enter" to skip to content

Transport kontenerowy – dlaczego jest taki popularny

Rozwój transportu kontenerowego rozpoczął się w latach 60 XX wieku i szybko zdominował rynek przewozów w transporcie lądowym i morskim, przy czym w transporcie morskim konteneryzacja objęła praktycznie wszystkie ładunki drobnicowe.

Od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku trwa nieustanny wzrost przewozów kontenerowych na świecie. Technologia ta rozwija się nie tylko w Stanach Zjednoczonych czy w Europie, ale również niezwykle dynamicznie w krajach Dalekiego Wschodu. Obecnie rejon południowo wschodniej Azji dominuje w światowych przewozach kontenerów, gdyż praktycznie wszystkie ładunki, jakie pochodzą z tego regionu, przewożone są w kontenerach.

Zalety kontenerów w transporcie

Podstawową zaletą transportu kontenerowego jest przede wszystkim możliwość szybkiego i sprawnego zorganizowania przewozu towarów. Kontenery, które wypełnia się towarem, są ładowane na środki transportu, w razie konieczności przeładowywane na kolejne środki transportu, mogą zostać również sprawnie rozładowane w miejscu docelowym.

Transport kontenerowy stanowi zatem znaczne ułatwienie logistyki przewozu towarów, ponieważ przemieszczanie kontenerów za pomocą dowolnego środka transportu jest znacznie prostsze, aniżeli towarów załadowanych na przykład na palety.

W kontenerach można przewozić praktycznie każdy rodzaj towaru, a ponadto mieści się w nich więcej ładunku, niż na przykład w standardowych naczepach samochodów ciężarowych, dzięki czemu wykorzystuje się do przewiezienia takiej samej ilości ładunku mniejszą ilość pojazdów, co oczywiście korzystnie wpływa na cenę przewozu.

Uniwersalność kontenerów jest ich kolejnym atutem. W kontenerach przewożone są ładunki drobnicowe oraz wielkogabarytowe, istnieją kontenery przystosowane do przewozu ładunków spożywczych, a także kontenery-cysterny, kontenery służące do transportowania ładunków, które wymagają chłodzenia, ale również podgrzewania, a także specjalne kontenery do transportu ładunków niebezpiecznych. Zaletą kontenerów jest nie tylko ich uniwersalność, jeśli chodzi o rodzaj przewożonego towaru, ale również ich zestandaryzowany rozmiar. Wszystkie kontenery posiadają podobną zewnętrzną budowę oraz zbliżone wymiary, różnice dotyczą najczęściej długości, z jakich najpopularniejsza to 20 stóp czyli 5 919 mm. Istnieją jednak kontenery 30, 40 oraz 45 stopowe. W obiegu funkcjonują także kontenery o podwyższonej wysokości, tak zwane high cube oraz o podwyższonej wysokości i szerokości czyli high cube palletwide, jakie zazwyczaj wykorzystuje się do przewożenia europalet. Ta różnorodność odmian kontenerów daje możliwość przewozu ładunków w każdym stanie skupienia, w partiach, jakie odpowiadają potrzebom wymiany handlowej, a także bez ograniczeń dotyczących czasu oraz odległości transportu.

Kontener w transporcie intermodalnym

Kontenery można przewozić dowolnymi środkami transportu dzięki czemu transport intermodalny staje się coraz popularniejszy. Dzięki nim spedytorzy zyskali dużą swobodę w określaniu sposobu przewozu ładunku na danej trasie. Klient, który zleca przewóz wyznacza jedynie miejsce nadania oraz odbioru ładunku, a także określa oczekiwany czas transportu. Natomiast dobór środków transportu, trasy oraz przewoźników znajduje się już w gestii spedytora, który musi uwzględnić takie czynniki, jak dostępność środków transportowych, jakość przewozu oraz koszty.

Kontener jako jednostka ładunkowa pozwala na dostarczenie towaru od drzwi do drzwi, a także zmianę środka transportu w trakcie realizowania dostawy, co oszczędza czas, ogranicza koszty, a także minimalizuje ewentualne uszkodzenia.

Uniwersalność transportu kontenerowego jest doprawdy szeroka. Z tej formy transportu mogą korzystać wielkie firmy, które realizują ogromne dostawy, a także mniejsze, zlecające jednorazowe przewozy towarów.

Źródło: Spedycja międzynarodowa, usługi spedycyjne – Symlog Warszawa